Places to stay - strongly recommended!

Althrough the journey we have had the luck to come to some unforgettable hotels and accomodations.
Here is the list and map over places which all met us with good service and that offered something extra!

White spot - El Cortijo Alto De Cariatiz, situated near Sorbas.
A late night we finally found this lovely countryside hotel in the middle of nowhere. The place is going to be a 4:star hotel and a lot was going on there during our visit.
Check it out at:

Red spot - Molino De Felipe, situated in Mula.
A bit similar to the first one. This hotel is also situated on the countryside but not so luxurious as "El Cortijo..."
The hotel is an old mill and there is still some grain being ground there. The whole place is very genuine.

Yellow spot - Escargot Perigord, situated near Vaunac
This place is a so called "Chambre D'Hotes" that is accociated with Gites de France.
iI you like escargots, go there! The people who run the accomondation also produce escargots.
We were given a guided tour on the farm and that was quite interesting. And of course delicious too!
www.escargotduperiord.com

Olivegreen spot - Maison Bellachonne, situated in Bellac.
A very special and tastefully decorated hotel with fantastic furnituredetails everywhere.
Huge rooms and nice breakfast at a very reasonable price. Accociated with Gites de France.
www.maisonbellachonne.com

Blue spot - La Grange aux Grains, Fontaine la Riviére.
At this place Hasse and Bosse were with us. Here you live on a farm in a cowshed though the place is carefully renovated. Beautiful rooms, very nice host family and a superb restaurant nearby. Accociated with Gites de France
Adress: La Grange aux grains
1 rue des Vignes
91690 Fontaine la Riviére.
Tel. 0033-164956722
        0033-622325267

Pink spot: Chambre D'Hotes, Richebourg.
Also located on a farm, Comfortable beds and an excellent selfcooking kitchen.
Run by a very nice couple.
Very cheap too.
Address: 20 rue de la Croix Barbet
62136 Richebourg.
Tel. 0033-321260495

Turqoise spot: Hotel Van Eyck, Brügge.
A cosy hotel in a cosy town. The hotel is situated in an old house next to the big square in the heart of the town.
Stunning art and decorations. Great breakfast.
Well worth it's price.

Orange spot - Liljehäll Bed and Breakfast, Glumslöv.
In a typical Swedish village you'll find this tiny B&B owned by some of Karin's relatives.
Simple and personal. Funny wallpapers
Address: Heimdalsgatan 21
26162 GLUMSLÖV
Tel. 0418-70166

Black spot - Hotell Amigo, Emmaboda.
From the railway you see it clearly when you pass Emmaboda... You locals know what we're talking about! Maybe it looks a bit odd from outside but it's very nice inside. Clean, sauna, pool, artgallery, good breakfast and a talkative and nice owner.

Bildresumé

Här följer en bildresumé över våran resa i kronologisk ordning med bilder som inte publicerats tidigare.
Håll till godo! Det kommer mera senare.

Det krävs två idioter...

Strul med utrustningen kvällen innan

Sur apa...

Boendes i det påtagligt brittiska Gibraltar

Sådan här skinka fanns överallt i Spanien, de dyraste kostade kring 1000 kr/kg

Typisk cykelvy i Spanien

En pittoresk by

På ramblan i "Barca" med hela familjen

"Ett tempel under konstruktion" - Sagrada Familia

Denna tråkiga skylt var det enda som välkomnade en in i Frankrike

Cykelbränna

Utanför en grotta i Dordogne

Ett av många slott i regionen Limousin

Längs Loire (ursäktar den löjliga gesten från Gunnar!)

Den omtalade snön i Paris

Ett häftigt litet modellbane-museum

Finn (1!!) fel

Hilleröds slott

Gunnar och två väldigt trötta hjälpryttare

Ett säkert tecken

Här var det stopp efter 473 mil, därav de bistra minerna

KÖPINGSVIK

Hemma och lyckliga

Vi grejade det!! We made it!!

Vi är hemma nu! Vi är på solberga gård nu! Vi är på vår plats på jorden nu!!
Mycket kan sägas om detta äventyr och mycket skall sägas, men just nu har vi för mycket annat att stå i.
Kan ni inte få nog av oss ändå rekommenderas Smålandsnytt på 2:an 22:15 där vi medverkar.
Och här kan ni se reportaget igen:
We are home now!! We are on Solberga gård now!! We are on our place on earth now!!
A lot can be said about this adventure and a lot is going to be said but right now we're too busy to write something.

Imorn är en stor dag!!

Imorn kommer vi hem!!!! Fantastiskt, overkligt. Ja,  många ord kan rymmas i dom orden.
Inatt sover vi i Arby, strax söder om Kalmar.
Välkommen till Solberga imorn eftermiddag.

Sammanfattning - Danmark

Ankomsten till Rödbyhavn med borttappad väska och punktering var tung, det hela löste sej dock bra med återfunnen väska och snabbt lagad punktering.
Eftersom att Dannmark var trist blir våran sammanfattning också den ganska trist...
Det som gjorde Danmark tråkigt var att:
¤Väldigt många nerlagda afärrer och tomma hus till salu.
¤Fula hus
¤Tråkig natur
¤Burrigt väder
Till råga på detta rådde rena rama "Norge-priserna" Att äta enkelt kostade inte under 90 sv. kronor och att bo på ett skabbigt vandrarhem kostade 700 kr för två personer.

Sammanfattning - Tyskland

Under en vecka cyklade vi i Tyskland, första natten bodde vi i Oldenburg, sista i Eutin.
Tyskland var bra att cykla i. Cykelvägar i stort sett överallt där det fanns större vägar och på så sätt blev det väldigt lättnavigerat. Även i städerna hade vi cyklister hög prioritet och bilisterna stannade artigt.
Maten var en annan ljuspunkt. Kanske inte fransk klass men alltid väldigt vällagat och billigt.
Vi blev förvånade när det visade sej att Tyskland var det billigaste landet att färdas igenom.
Billigt på krogen, billigt att bo och billigt med nöjen.
Påsken firades hos familjen Beling i närheten av Hamburg. Alltid trevligt att komma hem till folk när man bor så många nätter på vandrarhem och hotel.

Öppet Hus på Solberga Gård

Imorgon måndag är vi hemma på gården igen hos våra nära och kära.  Då är det öppet Hus från kl 14 till 19.  Välkomna alla ni som följt oss på bloggen!

Artikel

Exprssen har skrivit om oss...
Som vanligt har dom brett på lite extra men dom sammanfattar ända våra tankar kring att cykla över bron på ett bra sätt.

Breaking News!!

Våra damer och herrar. Vi är i Sverige!!
I förrgår kom vi till vårt kära Sverige efter 75 dagar på utländsk mark, underbart.
Vi tog färjan mellan Helsingör och Helsingborg och i Helsingör mötte Karin och Julia upp för 2 dagars cykling.
Just nu är vi i skånska Höör. Vi räknar med att vara hemma på Måndag!

Ladies and gentlemen. We are in Sweden!!
The day before yesterday we arrived to our beloved Sweden after 75 days on foreign ground.
Right now we're 300 km's from home and we hope to be home on Monday!

166895-65

Tack Belings!

Vi vill tacka familjen Belings i Vossloch utanför Hamburg för deras gästvänlighet som vi utnyttjade under 2 nätter för några dagar sedan. Günter som är pappa i huset skulle ha följt med ytterligare några dagar som hjälpryttare men han hade oturen att bryta foten några veckor innan våran ankomst.

Gunnar, Günter, Anton, Lina och Elias

Fotograf: Andrea

Nastan i Sverige!

Det rullar på.... Igår och idag har vi haft medvind så vi ær nu redan i Næstved i Danmark, bara knappt 90 km från Køpenhamn.  Ankomsten till Danmark var visserligen lite jobbig.  Jag (Gunnar) fick min andra punktering och då vi stigit iland och jag skulle laga punkan upptackte jag att min væska med de flesta viktiga dokument var borta.  Hade glomt den på færjan som nu var på væg tillbaka till Tyskland.  Efter att ha uppvaktat rederiets tjænstemæn i ett par timmar och de blivit rætt trøtta på mig fick jag så tillbaka den.   Pust.....

Sammanfattning - Benelux

Sent om sider kommer har en sammanfattning øver Benelux, dvs Holland och Belgien.

Den 27:e mars rullade vi in i Belgien, det var en harlig dag med solsken och efter att ha cyklat i en veckas konstant motvind kandes sidvind som medvind.
Forsta stoppet i Belgien blev staden Iper som var vida berømt inom krigshistoria, anledningen till detta var att ett stort slag agde rum i staden under forsta varldskriget. Nyfikenheten vacktes och vi gick på ett muséum som avhandlade det så trøstløsa skyttegravskriget.
I staden vimlade det av framst engelsman som kommit før att søka upp sina avlidna førfader fran kriget.

Krigsmonument i Iper med oandligt manga soldatnamn inristade

I Iper intog vi ocksa belgisk lunch i form av pommes frites, øl och choklad. Fina grejer.

Efter ytterligare nagra timmars cykling kom vi fram till Brugge som visade sej vara en fantastisk stad, dar hittade vi ett jattetrevligt hotel vid namn "Van Eyck" som kommer att laggas till i listan øver rekommenderade overnattningsstallen. Morgonen darpa gick vi ombord pa en kanalbåt som gjorde en kort tur under broar, mellan slott genom grander.

På kanalerna i Brugge

Cykelvagarna i Belgien var bra, pa de flesta stallen dar man kunde ta sej fram med bil gick det aven med cykel och inne i stadskarnorna hade cyklisterna relativt høg prioritet. Det før oss in på nasta Beneluxland, Holland!

Sjalva ankomsten till Holland var marklig da vi inte førstod att vi faktiskt befann oss innanfør landets granser, nar vi vid ett vagskal fragade ett par om hur man kommer till Holland tittade dom på oss och sa sedan att vi redan var i landet
Sedan bar det av langs Atlanten øver vallar och broar med riktning Rotterdam och Lekkerkerk.

Fransett smutsen såg cykelskyltarna ut sa har i Holland. Før oss var det valdigt latt att navigera fran ett stalle till ett annat eftersom staderna ar sammanlankade med skyltar och enskilda cykelvagar.

Holland var ungefar som vi hade førvantat oss vad det galler cyklismen, extremt manga cyklister och cykelvagar kors och tvars. Det enda som ibland var irriterande var hur vissa cykelskyltar var riktade.
I Holland kande vi oss inte alls sa speciella som vi gjort tidigare med cykelvaska och cykelklader, var tredje cykel hade nog nån slags cykelvaska. Trots det var det valdigt manga som var nyfikna och som tog kontakt nar man kom pa cykel och det ar ju før det mesta kul.

I Lekkerkerk utanfør Rotterdam traffade jag (Elias) en kompis fran tiden i England, dar fick vi god mat och lite omvaxling i umganget. So thanks Michael!

Efter Lekkerkerk kom vi mer ut pa den hollandska landsbygden och det var skønt efter att ha kørt i valdigt tat bebyggelse. En sak som slog oss dar var att allting var oerhørt valstadat och valskott. Inget skrot inga fula hus och snygga tradgårdar så långt man kunde se. Holland kandes ocksa som ett valdigt rikt land men før den delen inte  med stora klassillnader.

Formtopp

Hang med nu...
För vi är redan i Tyskland!! Trots att vi kampar hart mot vinden, i stort sett motvind de 2 senaste veckorna ar vi alltsa redan i tyska Oldenburg, idag har vi cyklat 125 km i latt motvind, igar 78 i riktigt hrd motvind och i forrgars 87 i hyfsad motvind. Det kanner vi oss stolta över och just nu ligger vi 10 dagar före varan tidsplan.
Harifran ar det bara 160 km till vara vanner i Voßloch. Familjen Belings, hos dom ska vi vila i tva dagar efter att inte ha haft en hel vilodag sedan den 21:mars.
En sammanfattning över Holland Belgien kommer inom kort.